tiistai 12. elokuuta 2014

Puhutaanko hetki pepuista?

Kuva: Benjamin Peltonen / muokattu

"Hakuna matata, sana ihana on. Hakuna matata, kertoo kohtalon. Ei huolen häivää, päivä on huoleton. Filosofiaa, näin on se vaan. Hakuna Matata", voin kuvitella Benjamin Peltosen laulaneen ennen ja jälkeen yllä olevan kuvan ottamista. Kyseessähän on kuvakaappaus suoraan herran Instagram-profiilista. Kuvassa Benjamin tekee samaa, mitä kaikki normaalit 16-vuotiaat suomalaispojat tänä päivänä: nauttii aurinkoisesta kesäpäivästä uima-altaalla, käyttäen uimakellukkeina kahden ikätoverinsa peppuja. Koska se on normaalia.

Benjaminin kuva on hyvä osoitus aikamme ehkä yhdestä oudoimmista trendeistä - nimittäin julkisesta pepputrendistä. Perseitä on jokapuolella. Olen jo muutaman vuoden joutunut kävelemään kesäisin kauniiden kaupunkiemme kaduilla lähestulkoon laput silmillä sen takia, että paljaat persposket vaanivat joka kadun nurkassa. Kaukana ovat ne ajat jolloin persettä vilautettiin maksimissaan Hennes & Mauritzin bikinikatalogissa tai alusvaateliikkeen ikkunassa. Tänä päivänä on normaalia kulkea perse paljaana kadulla, ottaa keskustan puistoissa kankut vilkkuen aurinkoa ja postata Instagramiin puolialastonkuvista meneviä peppuselfieitä (belfieitä).

Peppuja siellä, peppuja täällä. Mutta miten tähän on tultu? Oman teoriani mukaan esikuvavaltiomme Amerikan yhdysvaltojen siivittämänä. Muistan nimittäin vielä ajan ennen peppurendiä. Siitä ei ole paljon aikaa, kun huorahtavasti pukeutuvia tyttöjä katsottiin pahalla. Elettiin vuotta 2003, kun trendi sai alkunsa. Tuolloin MTV Scandinavian musiikkivideotarjonnassa koettiin rajuja muutoksia. Rock sai väistyä ja tilalle tuli video toisensa jälkeen törkeämpää ja paljastavampaa matskua. Hyvänä esimerkkinä Nellyn, Murphy Leen ja P. Diddyn peppukeskeinen Shake Ya Tailfeather, jonka videossa pyöritellään peppua täysi radiomitta. Muistan vieläkin, kun näin videon ensimmäisen kerran. Tuijotin ruutua monttu auki. Oli pakko tarkistaa olinko vahingossa kanavasurffannut MTV:ltä Hustler TV:n puolelle.

Jenkeissä peppubiisejä oltiin toki nähty listoilla jo vuosia ennen Shake Ya Tailfeatheria, mutta Suomessa ilmiö (siinä missä rap genrenäkin) oli totaalisen uusi ja siksi myös niin mukaansa tempaava. Kyse ei ollut pelkästään musiikista. Kyse oli elämäntyylistä, jossa miehet ovat miehiä ja naiset naisia. Tai toisin sanoen, miehillä on valtaa ja naiset ovat seksiobjekteja. Ja vaikka suurin osa meistä varmasti ajatusta vastustikin, peppuräppi provosoivine videoineen oli tullut jäädäkseen. Uusi suuntaus teki nopeasti suomalaiseen nuorisoon lähtemättömän vaikutuksen. Trendi näkyi nopeasti myös nuorisopukeutumisessa vaatteiden vähenemisenä.

Tämän päivän peppubuumi lähti kuitenkin liikkeelle vasta pari vuotta sitten. Laihdutus-, kuntoilu- ja fitness-buumin myötä. Televisio täyttyi terveellisiin elämäntapoihin kannustavista ohjelmista ja ammattitason treenaamista alettiin pakkosyöttää kansalle normaalina liikunnan harjoittamisen muotona. Vuodesta 2010 lähtien timmistä kropasta on tullut monelle uskonto, treenauksesta uskon harjoittamista ja siitä julkisuuteen puhumisesta missiotyötä. Pinnalle on noussut Crossfitin kaltaisia urheilulajimaisia treenimuotoja. Tänä päivänä timmin kropan tavoittelijoita on enemmän kuin koskaan ja tuloksia esitellään mielellään katukuvassa.

Siinä missä televisio on onnistunut pysymään melko hyvin pepputrendin ulkopuolella, internet ei. Provosoiviin uutisiin kompastuu tuon tullen "uutissivuilla". Otsikot ovat usein klikkaamista kerjäävään muotoon pakotettuja: Kenellä on paras peppu? Miten peppu kesäkuntoon? Mitkä pakarat huippuatleetilla - katso kuvat. Anna Abreun uusi musavideo - paljastaa herkkupepun. Ja me klikkaamme, me luemme. Ruokimme koneistoa, joka taas tuottaa lisää ja lisää peppu-uutisia.

Herääkin kysymys: miksi tähän suostutaan? Somevirtamme, uutisemme ja katukuvamme täytetään pikkuhiljaa pehmopornoon verrattavalla sisällöllä ja se ei tunnu haittaavan ketään. Haluammeko, että jälkipolvemme kasvaa ympäristössä, jossa naista kuvataan seksiobjektina, jonka suurin saavutus yksilönä voi olla mehevä takalisto? Ymmärrän kyllä mediatalojen miesväen kannan, mutta entäs media-alalla työskentelevät naiset?

En voi purematta hyväksyä, että pepputrendi olisi tullut jäädäkseen. Esitäkin, että asiasta aloitettaisiin julkinen keskustelu. Ensimmäinen kysymys voisi olla: pitäisikö vanhempien alkaa puuttua lastensa paljastavaan pukeutumiseen? Olisi mielestäni myös paikallaan nostaa pöydälle onko oikein levittää paljastavia kuvia "uutisina". Pakkohan sen nyt on olla jollain tavalla hyvän journalismin etiikankin vastaista. Ja siis oikeasti, eikö peppu-uutisointi haittaa journalisteina työskenteleviä henkilöitä? Mielestäni on nimittäin ensisijaisesti journalistien itsensä asia varjella ammattiaan ja sen kehitystä. Enkä usko, että yhdenkään journalistin intresseissä olisi, että pian kaikki netissä tapahtuva uutisointi on peppulinkeillä suoritettavaa klikkihuorausta.

5 kommenttia:

  1. The arrival of shorter shorts is just a symptom of global warming. Like birds flying north for summer. Solve the problem of global warming and we can put finally put back on those restricting pants we can't wait all day to take off when we get home.
    In Rio, there never would be this kind of article. Are you disgusted by and ashamed of the human form? I guess we need to break out the fig leaves again.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Dan, thanks for the comment, but man I'm afraid you're missing the point. This article is against the objectifying of women.

      Poista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista