lauantai 5. huhtikuuta 2014

Pelastetaan Suisto Clubi!

Kuva: Suistoklubi / Muokattu

Rumbassa uutisoitiin 4. maaliskuuta Hämeenlinnassa sijaitsevan Suistoklubin ahdingosta. Jutussa kerrottiin, että klubin velkataakka on paisunut ylivoimaiseksi, ja klubi hakee yrityssaneerausta. Mikäli yrityssaneeraus voidaan aloittaa, Suisto voi maksaa velkojaan takaisin saneerausmenettelyn mukaisesti ja jatkaa toimintaansa. Kielteisen päätöksen myötä klubin täytyy löytää nopeasti lisävaroja velkojen maksamista varten tai edessä voi olla konkurssi.

Suistoklubin pelastamistalkoita ollaan orkestroitu mm. "Pelastetaan Suisto Clubi!"-nimisessä Facebook-ryhmässä. Ryhmässä on tätä kirjoittaessa 428 jäsentä. Ryhmän jäsenet ovat tähän mennessä järjestäneet yhden hyväntekeväisyystapahtuman Suistoklubilla. "Nousu - HML Rock Party" toi Suiston lavalle viisi paikallista orkesteria. Facebook-eventissä osallistujia oli 118 kappaletta. Tempaukseen saatiin mukaan jopa HPK, jonka ottelussa pyöri tapahtuman mainos.

Tapahtuman jälkeen ryhmässä on ollut hiljaista. Siksi nostan nyt Suiston ahdingon uudestaan tapetille. Vaikka tukikeikka oli ideana erinomainen, se ei yksin vielä riitä. Jos olen oikein ymmärtänyt, ongelma Suistossa on alusta asti ollut kävijämäärien epätasaisuus. Kaupungin lopettaessa klubin rahoittaminen muutama vuosi sitten, Suisto jäi oman onnensa varaan. Vaikka Suiston ohjelma on ollut kautta linjan yhtä laadukasta kuin itseään viisi kertaa isompien suomalaisklubien muissa kaupungeissa, asiakkaita ei yksinkertaisesti ole riittänyt.

Miten Suisto siis oikeasti voitaisiin pelastaa? -Yksinkertaisesti. Käymällä Suistossa useammin ja juomalla enemmän. Hämeenlinnan alueella asuu yli 67 000 ihmistä. Jos tuosta 67 000 ihmisestä edes 1% (670 ihmistä) kävisi Suistossa kerran viikossa istumassa iltaa, vaikuttaisi se Suiston liikevaihtoon merkittävästi. Suistossa järjestetään ohjelmaa ke-la, eli 4 päivänä viikossa. Jos tuo 670 ihmistä jaettaisiin noille neljälle päivälle, olisi jokaiselle illalle ~167 asiakasta, eli Suiston mittakaavalla täysi tupa. Kuulostaako mahdottomalta? No ei se oikeasti ole. Jotenkin tuntuu vain siltä, että hämeenlinnalaiset eivät ole edes täysin ymmärtäneet kuinka onnekkaita he edes ovat, että ovat saaneet kaupunkiinsa Suiston kaltaisen kulttuurikehdon.

Ainoa tapa pelastaa konkurssiin ajautuva baari on tuoda sen kassaan rahaa. Baarit eivät pyöri keikkalipuilla. Niillä lähinnä katetaan esiintyjien liksoja. Baarit pyörivät viinamyynneillä. Niitä ei tule, jos jengi ei osta viinaa. Jos Suistoklubi ei vedä omillaan tarpeeksi viinasieppoja, on niitä järjestettävä sinne muilla tavoin. Pelastetaan Suisto Clubi! -Facebook-ryhmässä on 428 jäsentä. Se voisi olla uuden aktiivisen asiakaskunnan alku. Jos ryhmän jäsenet alkaisivat järjestelmällisesti käydä Suistossa vähintään kerran viikossa, olisi siitä pitkässä juoksussa merkittävää apua. Ja miksi ei. Jos kerran jossain sitä viinaa on juotava, niin miksei kaupungin kivoimmassa baarissa?

Pelkkä huutelukin toki auttaa sekin. Esimerkiksi Radio Helsinki pelastui pitkälti laajamittaisen huutelukampanjan tuloksena. Konkreettinen esimerkki ja teot kuitenkin tarttuvat huomattavasti paremmin kuin sanahelinä. Niin kävi myös Save Radio Helsinki -kampanjassa. Kaiken huutelun lisäksi avainporukka kampanjoi voimakkaasti pelastumisen puolesta järjestämällä tempauksia, sekä ottamalla yhteyttä mm. nimekkäisiin julkisuuden henkilöihin. Julkisuuden henkilöt tulivat vastaan ja auttoivat levittämällä viestiä faneilleen sosiaalisessa mediassa.

Voitaisiinko näistä opeista hyötyä myös Hämeenlinnassa? Omiin silmiini ei ainakaan vielä ole osunut yhtäkään julkisuuden henkilön testamentaalia Suiston puolesta. Uskon että syynä ei ole se, etteikö heitä kiinnostaisi vaan se, että heitä ei ole pyydetty. Oletan näin, sillä Suisto ei ole vielä kampanjoinut pelastumisensa puolesta edes omilla Facebook-sivuillaan. Pian voisi olla korkea aika. Kaikkea vetovastuuta kun ei voi jättää asiakkaidenkaan harteille.

Ja mitä tulee omaan suhteeseeni Suiton kanssa. Suistoklubi on yksi harvoista keikkapaikoista, jonne olen koskaan pyhiinvaeltanut puhtaasti paikan itsensä takia. Olen kuullut, että en ole ainoa joka on matkustanut satoja kilometrejä ihan vain päästäkseen kokemaan "Suiston tunnelman." En aio katsoa vierestä kun yksi Suomen parhaista baareista kaatuu. Suistoklubi on Hämeenlinnan alakulttuurin sydän. Jos se lakkaa sykkimästä, koko kaupungin musiikkitoiminnalta katoaa pohja.

2 kommenttia:

  1. Hyvä näkökulma, Suistoklubi kiittää! Tosiaan, keikkaliput ja alkoholimyynti ovat saman asian kaksi eri puolta. Tukevat toinen toisiaan. Meillä on tämä linja, jota aiomme jatkaa niin kauan kuin mahdollista! Kiitos tuesta, toivottavasti jaksatte tukea jatkossakin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista! Olette tehneet upeaa duunia. Toivottavasti voitte jatkaa sitä vielä mahdollisimman kauan.

      Poista