lauantai 15. maaliskuuta 2014

Miten kaataa rock-lehti päivässä?

Kuva: Tulensytyttäjä

Tervetuloa Tulensytyttäjä-blogin ensimmäiseen DIY-oppaaseen. Tänään keskitymme jokaista musiikkialan mullistuksia seuraavaa kiinnostavaan aiheeseen, eli miten kaataa rock-lehti päivässä.

Jotta pystyt suoriutumaan tästä jopista kotona, tarvitset seuraavat komponentit:

1 x Rock-lehti
1 x Mediatalo
1 x YT-neuvottelut
1 x Toimitusjohtaja
1 x Ikoninen hahmo
1 x Toimittaja
1 x Uutismedia

Eihän kuulosta liian vaikealta? No hyvä, eiköhän siis aloiteta.

Ensin valitset mieleisesi rock-lehden. No, eipä niitä Suomessa kovin montaa enää vapailla markkinoilla ole, joten sanotaan nyt vaikka että valitset sen vanhimman, luetuimman ja arvostetuimman - Soundin. Ostat sen mediatalosi omistukseen. Tilaajat ehkä vähän ihmettelevät ja kapinoivat muutosta vastaan, mutta puhut heille kivoja asioita vaikka uudesta päätoimittajasta, päivitetystä ulkoasusta ja aallon harjaa ratsastavasta musajournalismista.

Päätoimittajan vaihdos menee sujuvasti omalla painollaan vanhan jäädessä eläkkeelle. Seuraavaksi muutat ostamasi lehden ulkoasua, niin kuin olit luvannutkin. Hyvältä näyttää. Tilaajat ovat mielissään, koska vanhaa ei muutettu liikaa ja päivitetty lehti vaikuttaa lupaavalta.

Nyt kun ensimmäiseltä kolaukselta on vältytty, voit aloittaa YT-neuvottelut. Sinulla on voittoa tekevä yritys, mutta tulosta täytyy tehdä joka vuosi lisää.  Puristat organisaatiomuutoksilla tyhjät pois. Innostut niinkin paljon, että potkit epähuomiossa pihalle juuri ostamasi lehden ikonisimman hahmon. No, säästyypä ainakin rahaa - tuskin kukaan edes huomaa.

Puhelimesi soi perjantai-aamuna. Langan päässä on toimittaja. Hän esittäytyy sinulle nopeasti, et saa täysin selvää mitä lehteä hän edustaa. Ajattelet vain: "Ilmaista pressiä. Nyt on mahdollisuus päästä lehteen. Äitikin sanoi aikoinaan, ettei huonoa julkisuutta ole olemassakaan." Annat haastiksen. Elämäsi ensimmäisen. Olet onnesi kukkuloilla. 

Kunnes kello lyö 14.33 perjantai-päivällä. Puhelimen toisessa päässä juuri ostamasi lehden päätoimittaja. Hän on vihainen sinulle jostain, mutta et erota kaiken sen kiukkuisen sylkemisen seasta kuin muutaman kirosanan ja jotain jostain haastattelusta. Googlaat nimesi ja löydät aamulla antamasi haastiksen. 2400 jakoa Facebookissa. Luet jutun ja tajuat, että  ihmiset todellakin huomasivat, että olet irtisanonut lehden yhden ikonisimmista hahmoista.

Sen lisäksi olet epähuomiossasi sanonut toimittajalle, että firmasi keskittyy tulevaisuudessa digitaaliseen sisältöön. Lehtiä tehdään siinä sivussa jonkin verran. Niitä ei kuitenkaan lakkauteta, koska tilaajamäärät ovat riittäviä. Annat tilaajille sellaisen käsityksen, että he ovat sinulle vain rahapusseja. Työntekijät taas ovat sinulle pakollisia menoeriä. Ihmiset kommentoivat kilpaa irtisanovansa lehden tilauksen. Sosiaalinen media käy kuumana. Tilauksia katoaa samalla vauhdilla kuin kirkkoveron maksajia Päivi Räsäsen homokommenttien jälkeen. Taputat itseäsi olkapäälle ja hymyilet. Tehtävä suoritettu. Kaadoit onnistuneesti rock-lehden päivässä.

4 kommenttia: