lauantai 10. toukokuuta 2014

Englanniksi laulavan bändin kurja tarina

Kuva: Tulensytyttäjä

Mitä tehdä, kun hyvän hypen itselleen viime vuosien aikana keränneelle demobändille on saatu haastattelut sekä Soundiin että Rumbaan. Valmistautuminen ensimmäisen albumin julkaisua varten alkaa olla paketissa. Sinkku on soinut jo pari kertaa radiossa ja jonkinlaista kuhinaa on havaittavissa sosiaalisessa mediassa. Levykauppojen tilaukset ovat kuitenkin varovaisia. Kukaan ei myöskään tunnu haluavan maksaa kunnon takuuliksaa kiertueen keikoista? Tulensytyttäjä-blogin MOT esittää: englanniksi laulavan bändin kurja tarina.

Osa 1: INKARNAATIO

Bändi tuli takavasemmalta. Pienellä budjetilla nauhoitetusta levystä tuli arvostelumenestys, jonka löysivät ensiksi hyvällä musiikkimaulla ja hittisilmällä siunatut bändiä jo jonkin aikaa seuranneet musiikkitoimittajat. Levy-yhtiö tuli vähän myöhässä, mutta ehti kuoria kermat päältä. Nettosi muutaman satasen käytännössä nollan euron investoinnilla. Illuusio menestyksestä saatiin syntymään nopeasti. Vääristellyn todellisuuskuvan perässä veneeseen naarattiin keikkamyyjä, joka kasasi nopealla aikataululla 10 keikan kiertueen maineikkaissa keikkapaikoissa.

Osa 2: ELÄMÄ

Ahne keikkamyyjä paukutti keikat sisään kovalla ylihinnalla. Myydyt keikat kuitenkin takasivat bändille mahdollisuuden lähteä kiertämään Transporterin kanssa. Miksaajaankin investoitiin lopulta, kun kerta lupasi tehdä valotkin samalla hinnalla.  Levyt saapuivat kauppoihin ja rundi alkoi. Keikat olivat viikonloppupäivinä, korkealla lipunhinnalla. Maksavia asiakkaita keikoilla oli vain kymmeniä, paitsi Helsingin keikalla, joka oli lähes loppuunmyyty. Sattumoisin Helsingin keikka oli ainoa, josta kirjoitettiin arvostelu. Vielä Hesariin. Siinä oli persnettoa tehneillä baareilla ihmettelemistä, kun Hesarin kulttuurisivuilla suitsutettiin "uuden tähden syttymistä."

Osa 3: HELVETIN PORTIT

Levyjulkkarikiertueen jälkeen bändi vetäytyy yhdessä levy-yhtiön ja keikkamyyjän kanssa purkamaan viimeisintä. Luvut eivät valehtele. Levyä oltiin kiertueen aikana myyty kaupoista vain pari sataa kappaletta. Keikkapaikoilta oli tullut noottia alhaisista väkimääristä. Bändin jäsenet harkitsevat uppoavan laivan jättämämistä. Pienen hengähdystauon jälkeen soitto alkaa kuitenkin taas maistua ja bändi alkaa työstämään uutta materiaalia. Tällä kertaa bändi päättää satsata levyn tekoon rahaa. Koska levy-yhtiöllä sitä ei ole ja keikkaliksoillakin maksettiin bensojen lisäksi ääni-/valomiehen palkka, bändi päättää investoida omia rahojaan levyntekoon.

Osa 4: JOUTSENLAULU

Uudesta isolla rahalla tuotetusta materiaalista vakuuttunut keikkamyyjä saa lyötyä läpi uuden levyn levyjulkkarirundin. Keikkapaikkoja on enemmän kuin ensimmäisen levyn tiimoilta. Tällä kertaa myyjällä oli enemmän aikaa hieroa päiviä. Liksat eivät tosin nousseet läheskään samalle tasolle kuin ensimmäisen levyn tiimoilta. Paitsi Helsingissä, jonka liksalla kustannetaan reissut lähes varmasti tappiollisille Vaasan ja Oulun keikoille. Bändi on tien päällä taas ja tuttu ääni-/valokaveri messissä. Tällä kertaa bändi maksaa hänen liksansa omasta pussistaan, tehden tietoisesti tappiota. Albumin promootiota varten kun kerta keikkaillaan, eikä tässä vaiheessa uraa viitsi enää tehdä huonon kuuloisia tai näköisiä keikkoja.

Osa 5: LIMBUS

Keikat näyttävät ja kuulostavat hyviltä.  Kiertuetuotanto on tehty ammattimaisesti. Ainoa ongelma vaan on, että mestoilla ei ole porukkaa edes sitä vähää, mitä ensimmäisen levyn julkkarirundin keikoilla. Ne taas, jotka paikalle ovat vaivaantuneet kyllä tulevat kehumaan keikan jälkeen. Harmittelevat bändin jäsenille yleisökatoa, ikään kuin kantaen itse huonoa omatuntoa bändin vetovoimattomuudesta. Levyä ei tunnu menevän kaupaksi. Ennakkokuuntelu järjestettiin isosti yhteistyössä Yle X:n kanssa, mutta levyä kuunneltiin silti vain pari sataa kertaa ennakkoon. Fyysisen levyn osti alle 100. Bändi jäi kiertueesta tappiolle, samoin levystä. Pitkän neuvottelun jälkeen bändi päättää yrittää vielä kerran. Kolmas kerta toden sanoo. Nyt kun yhtyeellä on jo kaksi levyä alla, voidaan medialle alkaa myydä uutta illuusiota: pitkän linjan suosikkiyhtyeestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti